Kuluttajakäyttäytyminen kuvaa sitä, kuinka ihmiset tekevät päätöksiä sen suhteen mitä he ostavat, haluavat, tarvitsevat tai kuinka he toimivat tuotteen, palvelun tai yrityksen suhteen. Se on myös tärkeä osa markkinointia, sillä se auttaa yrityksiä ymmärtämään kohdeyleisön toiveita ja tarpeita. Kuluttajakäyttäytymisessä on viime vuosina ollut useita keskeisiä trendejä, joista yritysten olisi hyvä olla tietoisia.
Tässä muutamia kuluttajakäyttäytymisen trendejä:
1) Verkkokaupasta ostaminen lisääntyy
Verkkokaupat tarjoavat usein laajan valikoiman tuotteita, edullisia hintoja sekä helppoa ja nopeaa toimitusta, jotka houkuttelevat asiakkaita tekemään ostoksia verkossa. Mobiiliostamisen mahdollisuus ja tarjousten hyödyntämisen helppous tekevät verkkokaupasta ostamisesta entistä houkuttelevampaa. Verkkokaupasta ostamisen lisääntyminen on johtanut myös mobiilikaupan kasvuun.
Jos tarvitset apua oman verkkokauppasi rakentamisessa tai kehittämisessä, niin tutustu teknologiayhtiö Loikkaan, joka on toimivien verkkokaupparatkaisujen asiantuntija.
2) Tilausmallipohjaisten palveluiden suosio ja tarjonta lisääntyy (subscription economy)
Asiakkaat ovat valmiita maksamaan säännöllisestä ja vaivattomasta tuotteiden tai palveluiden saatavuudesta sekä hyvästä asiakaskokemuksesta. Yritykset hyötyvät tästä liiketoimintamallista, sillä tulovirrat ovat ennustettavia ja asiakkaat ovat uskollisempia tuotetalouteen verrattuna.
Voisitko sinä tarjota tuotteitasi toistuvaisveloitteisesti palveluna? Lue lisää tilaustalous- eli subscription-liiketoiminnasta täältä tai ota meihin yhteyttä. Autamme mielellämme liiketoiminnan alkuun pääsemisessä ja sen kehittämisessä.
3) Sosiaalisen median merkitys kasvaa
Ihmiset kääntyvät yhä enemmän sosiaalisen median alustojen puoleen tiedonhankinnassa, tutkiakseen tuotteita ja palveluita sekä jakaakseen kokemuksia muiden kanssa. Tämä on tehnyt yrityksille entistä tärkeämmäksi olla vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa ja sitoutua yleisöön.
4) Ympäristö- ja eettinen tietoisuus lisääntyy
Kuluttajat valitsevat todennäköisemmin tuotteita ja palveluita, jotka ovat kestäviä ja eettisiä ja ovat valmiita maksamaan näistä ekstraa. Tämä suuntaus on synnyttänyt käsitteen "tietoinen kuluttaminen", jossa ihmiset tekevät ostopäätökset tuotteen tai yrityksen ympäristöön ja yhteiskuntaan kohdistuvien vaikutusten perusteella.
Kaiken kaikkiaan kuluttajakäyttäytymisen trendit muuttuvat jatkuvasti. Yritysten on tärkeää pysyä ajan tasalla näistä muutoksista ja mukauttaa markkinointistrategiaa niiden mukaisesti. Ymmärtämällä kohdeyleisön toiveet ja tarpeet, yritykset voivat palvella asiakkaitaan paremmin ja näin tehdä parempaa liiketoimintaa.