Maaliskuussa 2022 kerrottiin, että Apple aikoo tuoda markkinoille mallin, jossa iPhonen saa käyttöönsä kiinteää kuukausimaksua vastaan. No, mikä tässä nyt muka on uutinen? Onhan iPhonen voinut ostaa kiinteällä kuukausittain lyhennettävällä osamaksulla jo vuosia. Salaisuus piilee kuitenkin siinä, että tässä kyse ei ole osamaksusta, vaan täysin uudenlaisesta palvelusta. Avataan hieman mistä tässä on oikeastaan kyse.
Erilaiset subscription-palvelut ovat ottaneet suurempaa ja suurempaa jalansijaa markkinoilla vuodesta toiseen. Toimiala kerrallaan yritykset ovat alkaneet siirtämään tajoomaansa kertakaupasta toistuvaismaksulliseen ja palvelumalliin, jossa asiakkaalle ei enää myydä tuotetta kertaveloitteisesti vaan asiakkaalle tarjotaan jatkuvaa arvoa. Tämä malli myös sitoo asiakasta tiiviisti oman palvelun piiriin.
Digitaalisista palveluista fyysisiin tuotteisiin
Apple on tarjonnut jo vuosia erilaisia digitaalisia palvelujaan, kuten Apple Music, Apple TV+ ja iCloud, kk-maksullisesti. Tämä liiketoiminta on myös ollut Applelle erityisen kannattavaa, syystäkin. Ihmetystä on kuitenkin aiheuttanut se, miksi Applen kohdalla tämä on rajoittunut vain digitaalisiin palveluihin ja fyysiset laitteet on rajattu kokonaan subscription-liiketoiminnan ulkopuolelle. Huomioitavaa on, että esimerkiksi Google ehti tässä kohtaa markkinoille huomattavasti ennen Applea. Tilaustalouden asiantuntijat ovat kuitenkin jo vuosia puhuneet kokonaisvaltaisesta Apple-as-a-Service -mallista.
Apple on tunnettu erityisesti teknologisista innovaatioista ja edelläkävijyydestä. Applella on ollut rohkeutta tehdä asioita ennen muita ja muut ovat seuranneet perässä. Juuri tästä syystä onkin hämmentävää miten iPhonen liittäminen subscription-malliin on kestänyt näin kauan ja miten tilanne on päinvastainen totuttuun, nyt Apple seuraa kilpailijoitansa. Koska kyse on näin merkittävästä asiasta, voimme kuitenkin olla melko varmoja, että tämä on Applelta varsin harkittu ja tarkoituksenmukainen peliliike.
Mitä tahansa -as-a-Service
Palataan vielä otsikkoon ja kysymykseen siitä miksi tämä merkitsee tilaustalouden mannerlaattojen liikkumista. Laite, jonka aikaisemmin tunsimme nimellä matkapuhelin, on tänä päivänä lähes koko elämämme. Yhteydenpito on vain yksi sen lukuisista ominaisuuksista. Tämä laite, älypuhelin, on myös hämmästyttävän pitkään pysynyt markkinoilla kertaveloitteisena tuotteena, josta palvelullistaminen on jätetty pois.
Ennusteiden mukaan vielä tänä vuonna Apple tulee radikaalisti liikuttamaan tilaustalouden mannerlaattoja palvelullistamalla kaikkein pyhimmänsä, iPhonen. Tämä uudistus tulee mitä todennäköisimmin tsunamin lailla aiheuttamaan pysähtymättömän ketjureaktion, jossa fyysiset kodin laitteet toisensa jälkeen tulevat olemaan tarjolla -as-a-Service. Markkinat muuttuvat ja pian kuluttajat eivät enää edes halua ostaa fyysisiä laitteita kertamaksulla, vaan kk-maksullisena palveluna.
Markkinat määräävät tarjonnan
Maailma muuttuu, mutta ennen kaikkea muutoksen syynä olemme me, kuluttajat ja palveluntarjoajat. Omistaminen ei ole enää pitkään ollut itseisarvo, vaan saatava arvo ja hyöty. Yritykset eivät ole markkinoille itseään varten, vaan asiakkaitansa varten. Juuri tästä syystä jokaisen yrityksen tulisikin arvioida omaa tarjoomaansa ja liiketoimintamalliansa markkinoiden tarpeisiin ja trendeihin pohjaten.