Käytämme evästeitä verkkosivustollamme, jotta käyttökokemuksesi olisi parempi.
Artikkeli / / Tilaustalouden trendit 2022 (2/2)

Tilaustalouden trendit 2022 (2/2)

Mika-Matti OjalaMika-Matti Ojala
27.9.2022

Digitalisoitumisen kasvun kiihtyminen

Pandemian aikana moni toimija ja yritys on tehnyt huiman, ennennäkemättömän digiloikan. Digitalisaatio avaa tilaustaloudelle runsaasti uusia ominaisuuksia, sillä onhan esimerkiksi SaaS kaikista tunnetuin tilaustalouden soveltamisala.

Digitalisaatio mahdollistaa perinteisten tuotteiden ja palveluiden suhteen täysin uusia mahdollisuuksia. Nämä liittyvät esimerkiksi markkinointiin, jakelukanavaan, asiakaskokemukseen sekä maksutapoihin. Tilaustalouden kannalta tämä tarkoittaa sitä, että yhä useammalla toimijalla, entistä useammalla toimialalla on mahdollisuus siirtyä tilaustalouden liiketoimintamalliin.

Perinteisimpien alojen siirtyminen tilaustalouteen

Tilaustalous on jo vuosia ollut erityisesti digitaalisten palveluiden pelikenttä. Viime vuosina yhä enemmän myös uudet toimialat ovat onnistuneet siirtymään tilaustalouteen. Näistä hyvänä esimerkkinä esimerkiksi se, että liikkumisen sekä ruoan jatkuvan tilauksen palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. Kiitos digitalisoitumisen!

Vuonna 2022 yritysten etsiessä uusia liiketoimintamahdollisuuksia, tullaan näkemään entistä kiihtymällä tahdilla siirtyminen tilaustalouteen myös toimialoilla ja toimijoilla, jotka tähän mennessä ovat vannoneet syvästi tuotetalouden nimeen. Osa tulee tekemään siirtymisen täysin, osa perinteisen tuotetalouden ja tilaustalouden kesken yhdessä. Näitä toimijoita tulevat olemaan erityisesti konkreettisia tuotteita myyvät tahot, jotka ovat aikaisemmin tarjonneet tuotteitaan asiakkaillensa vain korkealla kertamaksulla.

Datan hyödyntäminen vapauttaa mahdollisuuksia

Ongelmana ei ole nää vuosikausiin ollut saatavilla oleva liiketoiminnan data tai sen määrä. Sen sijaan haasteena yrityksillä on ollut tämän datan hyödyntäminen omassa liiketoiminnassaan.

Tilaustalous ei tässä tee poikkeusta, päinvastoin. Tilaustaloudessa kaiken keskiössä olevan asiakaskokemuksen kasvattamisen työkaluna on jokaiselle asiakkaalle luotava personoitu ja henkilökohtainen kokemus tuotteen tai palvelun käytöstä. Kun yritys tuntee asiakkaansa, on asiakkaalle mahdollista tarjota syvempää asiakaskokemusta, joka jo aiemmin mainittiin yhdeksi keskeisimmäksi tekijäksi tilaustaloudessa vuonna 2022.

Tilaustalouden nousikausi jatkuu

Tilaustalous on ollut keskuudessamme jo vuosikausia eikä se ole uusi keksintö. Sen sijaan tilaustalouden mahdollisuudet ja hyödyt kannustavat yhä useampaa toimijaa ottamaan kyseisen liiketoimintamallin käyttöönsä tänä päivänä. Tämä samalla avaa ovia niin palveluntarjoajille kuin myös kuluttajille.

Lopuksi vielä yhteenvetona esitetyt tilaustalouden trendit vuonna 2022:

  • Kulutuksen kasvu
  • Liiketoiminnan ennustettavuuden tarpeen lisääntyminen
  • Asiakas on kuningas
  • Digitalisoitumisen kasvun kiihtyminen
  • Perinteisimpien alojen siirtyminen tilaustalouteen
  • Datan hyödyntäminen vapauttaa mahdollisuuksia

Jos haluat kuulla, miten E’s on ratkaisu näihin kysymyksiin, ota meihin yhteyttä!