Toimialaratkaisut
Mikä ihmeen tilaustalous (Subscription Economy)?

Miksi siis valita liiketoimintamalliksi tilaustalous eli niin kutsuttu Subscription Economy?
Viime vuodet ovat muuttaneet ihmisten ostokäyttäytymistä pysyvästi. Digitalisoituminen näkyy jokaisella toimialalla ja verkko-ostamisen lisäksi myös toinen ostamiseen liittyvä trendi, tilaustalous, on nostanut päätään.
Olemme siirtyneet DVD-ostoista Netflix-tilaukseen ja CD-vuoresta Spotifyhin. Kulutamme enenevässä määrin kirjamme sähköisten palveluiden kuten BookBeatin kautta ja jopa osa ruokaostoksistamme saattavat tulla kotiin kuukausitilauksena ruokaboxin kautta. On siis selvää, että kulutuskäyttäytyminen on jo siirtynyt monella alalla tilaustalouden malliin, jossa yksittäisen ostotapahtuman sijaan ostamme palvelun, josta maksamme jatkuvaa kuukausimaksua.

Tilaustalous liiketoimintamallina vaatii tietenkin toimiakseen oikeat työkalut ja esimerkiksi maksujärjestelmät, jotta liiketoiminta olisi tarjoajan puolesta mahdollisimman sujuvaa ja loppuasiakkaan asiakaskokemus erinomainen. Kun asiakaskokemus on kunnossa, ei ole mitään syytä, miksi tämä tilaustalouden trendi ei jatkaisi valtavaa kasvuaan tulevaisuudessakin myös aloille, joissa sitä ei ole vielä kokeiltu.
Nyt kysymys kuuluukin, miksi juuri sinun pitäisi olla kiinnostunut tästä liiketoimintamallista?
Myynnin ennustettavuus
Et ole jokaisen ostotapahtuman armoilla, vaan asiakkaan jatkuva tilaus antaa sinulle mahdollisuuden ennustaa tulevia myyntejä. Asiakaspito on parempi ja pidempi kuin yksittäisten ostotapahtumien kautta ja täten asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat toimenpiteet tehokkaampia.
Muutos kohti tilaustaloutta on jo tapahtunut monella alalla
Monet alat kuten musiikki, kirjat sekä TV-sarjat ja elokuvat ovat jo siirtyneet tilaustalouden liiketoimintamalliin ja ei ole mitään syytä nähdä, että muutos pysähtyisi tähän. Vaikka oma ala ei olisikaan vielä nähnyt tätä mallia toimia, on tässä mahdollisuus olla edelläkävijä omalla alallaan!
Ostokäyttäytymisen muutos
Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut jo ennen korona-pandemiaa ja tässä muutoksessa täytyy pysyä mukana. Ostaminen täytyy olla mahdollista ajasta ja paikasta riippuen ja palvelun tulee tulla asiakkaan luokse, eikä asiakkaan palvelun luokse. Kuluttajat hakevat vaivattomuutta ja helpoutta ja tilaustalous tarjoaa juuri tätä.