Mikä ihmeen tilaustalous (Subscription Economy)?

Miksi siis valita liiketoimintamalliksi tilaustalous eli niin kutsuttu Subscription Economy?
Viime vuodet ovat muuttaneet ihmisten ostokäyttäytymistä pysyvästi. Digitalisoituminen näkyy jokaisella toimialalla ja verkko-ostamisen lisäksi myös toinen ostamiseen liittyvä trendi, tilaustalous, on nostanut päätään.
Olemme siirtyneet DVD-ostoista Netflix-tilaukseen ja CD-vuoresta Spotifyhin. Kulutamme enenevässä määrin kirjamme sähköisten palveluiden kuten BookBeatin kautta ja jopa osa ruokaostoksistamme saattavat tulla kotiin kuukausitilauksena ruokaboxin kautta. On siis selvää, että kulutuskäyttäytyminen on jo siirtynyt monella alalla tilaustalouden malliin, jossa yksittäisen ostotapahtuman sijaan ostamme palvelun, josta maksamme jatkuvaa kuukausimaksua.

Tilaustalous liiketoimintamallina vaatii tietenkin toimiakseen oikeat työkalut ja esimerkiksi maksujärjestelmät, jotta liiketoiminta olisi tarjoajan puolesta mahdollisimman sujuvaa ja loppuasiakkaan asiakaskokemus erinomainen. Kun asiakaskokemus on kunnossa, ei ole mitään syytä, miksi tämä tilaustalouden trendi ei jatkaisi valtavaa kasvuaan tulevaisuudessakin myös aloille, joissa sitä ei ole vielä kokeiltu.